Kontaktpersoner

Lars Martinell
Presskontakt

Verksamhetschef
lars.martinell@ntf.se
070-62 03 288

Våra pressmeddelanden

Här visas våra senaste pressmeddelanden.

Risk för stress och halka under helgerna

tis 21 dec 2021

Jul- och nyårshelgen är alltid extra olyckdrabbade i trafiken. I år precis som förra året är det kanske viktigare än någonsin att inte skada sig i trafiken då sjukvården redan är tungt belastad och...

Bältesanvändningen i Norrbotten lägre än riksgenomsnittet

tor 25 nov 2021

I Norrbotten använder 90 procent av förare och framsätespassagerare bilbältet. Nationellt är användningen 96 procent. Men trots att så många använder bälte så är ungefär var tredje omkommen personb...

Viktigt att kommuner och fastighetsägare i Norrbotten är förberedda inför vinterhalkan

tor 4 nov 2021

Snart är det högsäsong för den vanligaste olyckan i trafiken. I Sverige skadas årligen cirka 3000 gångtrafikanter allvarligt i fallolyckor. Fallolyckorna drabbar i hög grad kvinnor och äldre person...

Ökad cykelhjälmsanvändning räddar liv…

ons 22 sep 2021

Användningen av cykelhjälm ökar bland både barn och vuxna. NTF:s årliga cykelhjälmsmätning, som bygger på drygt 100 000 observationer, indikerar en ökning av cykelhjälmsanvändandet på tio procenten...

Barns skolvägar är inte tillräckligt säkra

ons 8 sep 2021

Skolstartstider i hela landet! Att kunna transportera sig till och från skolan säkert och på egen hand är viktigt för barnens utveckling och städernas hållbarhetsmål. Men hur säkert är det egentlig...

NTF tipsar – Så kör du säkert i sommar!

tor 1 jul 2021

Sommaren, och i synnerhet perioden juli - september, innebär högsäsong för de allvarliga olyckorna i trafiken. Baserat på olycksdata för de senaste tio åren ökar dödligheten med 35 procent och anta...

Viktigt med krav på anpassade utbildningar för elrullstols- och elskoterförare

tor 17 jun 2021

En elrullstol eller elskoter är ett fantastiskt hjälpmedel som ger personer med begränsad rörlighet en återvunnen frihet och möjlighet till större delaktighet i samhället. Mellan 2007 och 2016 tred...

Dålig hastighetsefterlevnad på 40 sträckor

tor 6 maj 2021

Medelhastigheten på kommunala gator har minskat, men förarna behöver fortfarande bli bättre på att hålla hastigheterna, framför allt på gator med hastighetsgräns 40 km/tim. Det visar den årliga tät...

Bilbältesanvändningen ökar bland män i tätort…

tor 23 nov 2017

NTF i media

Här visas de senaste 7 dagarnas artiklar.

Lokala Nyheter Värmland – Ikväll 18:33. Dubblett av 1 annat omnämnande.

Lokala Nyheter Värmland – Ikväll 18:33. Dubblett av 1 annat omnämnande. (mentioned near 07:26), tis 25 jan 2022

20-tal mogna Värmlands damer möjligt att fräscha upp sina körkunskaper ett projekt som drivs av trafiksäkerhet organisationen och Region Värmland ska jag få den att våga köra bil igen Det ska bli

Vi Bilägare – 3 av 10 lätta lastbilar får underkänt: "Alldeles för hög andel"

Vi Bilägare – 3 av 10 lätta lastbilar får underkänt: "Alldeles för hög andel" (mentioned text article/social media post), tis 25 jan 2022

Dels har krocktestorganisationen Euro NCAP funnit att flera modeller har dåliga säkerhetssystem, och dels observerade NTF (Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande) att bältesanvändningen i skåpbilar är betydligt lägre än genomsnittet. Försäkringsbolaget Folksam

Vi Bilägare – 3 av 10 lätta lastbilar får underkänt: "Alldeles för hög andel"

Vi Bilägare – 3 av 10 lätta lastbilar får underkänt: "Alldeles för hög andel" (mentioned text article/social media post), tis 25 jan 2022

har krocktestorganisationen Euro NCAP funnit att flera modeller har dåliga säkerhetssystem, och dels observerade NTF (Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande) att bältesanvändningen i skåpbilar är betydligt lägre än genomsnittet. Försäkringsbolaget Folksam har dessutom belyst

svt.se – Chatt: Borde man behöva ta om sitt körkort?

svt.se – Chatt: Borde man behöva ta om sitt körkort? (mentioned text article/social media post), tis 25 jan 2022

Trafiksäkerhetsorganisationen NTF satsar på att låta äldre att fräscha upp sina körkunskaper. Tycker du att man borde

Allanyheter.com – Chatt: Borde man behöva ta om sitt körkort?

Allanyheter.com – Chatt: Borde man behöva ta om sitt körkort? (mentioned text article/social media post), tis 25 jan 2022

Trafiksäkerhetsorganisationen NTF satsar på att låta äldre att fräscha upp sina körkunskaper. Tycker du att man borde

Nyhetsnotiser – Chatt: Borde man behöva ta om sitt körkort?

Nyhetsnotiser – Chatt: Borde man behöva ta om sitt körkort? (mentioned text article/social media post), tis 25 jan 2022

Trafiksäkerhetsorganisationen NTF satsar på att låta äldre att fräscha upp sina körkunskaper. Tycker du att man borde

svt.se – Äldre damer i Värmland tar tillbaka ratten

svt.se – Äldre damer i Värmland tar tillbaka ratten (mentioned text article/social media post), tis 25 jan 2022

Runt 200 000 kronor satsas på de äldre damernas trafikfortbildning. Hälften av de pengarna står NTF för, resten har Region Värmland skjutit till. Och intresset bland damerna har varit stort. –

svt.se – Äldre damer i Värmland tar tillbaka ratten

svt.se – Äldre damer i Värmland tar tillbaka ratten (mentioned text article/social media post), tis 25 jan 2022

mogna Värmlandsdamer möjlighet att fräscha upp sina körkunskaper i ett projekt som drivs av trafiksäkerhetsorganisationen NTF. – Vi har sett ett behov. Många tog sina körkort för länge sedan och har

svt.se – Äldre damer i Värmland tar tillbaka ratten

svt.se – Äldre damer i Värmland tar tillbaka ratten (mentioned text article/social media post), tis 25 jan 2022

Nu får de möjlighet att ta tillbaka ratten, säger Anders Kalborg som är verksamhetschef på NTF i Värmland. NTFs satsning på att få äldre damer att ta tillbaka kontrollen över ratten

Mariestads-Tidningen – Föräldrar får rätt om skolskjuts – Gullspångs kommun får bakläxa

Mariestads-Tidningen – Föräldrar får rätt om skolskjuts – Gullspångs kommun får bakläxa (mentioned text article/social media post), tor 20 jan 2022

två kilometerna under årets mörka del. Vårdnadshavare har lyft fram en utredning som gjorts av NTF Skaraborg. I utredningen beskrivs vägen som en mindre kurvig väg, cirka fyra meter bred och