Verksamhetsledare mona-lill.landstrom@ntf.se +46 703 698 756
Här visas våra senaste pressmeddelanden.
Jul- och nyårshelgen är alltid extra olyckdrabbade i trafiken. I år precis som förra året är det kanske viktigare än någonsin att inte skada sig i trafiken då sjukvården redan är tungt belastad och...
I Norrbotten använder 90 procent av förare och framsätespassagerare bilbältet. Nationellt är användningen 96 procent. Men trots att så många använder bälte så är ungefär var tredje omkommen personb...
Snart är det högsäsong för den vanligaste olyckan i trafiken. I Sverige skadas årligen cirka 3000 gångtrafikanter allvarligt i fallolyckor. Fallolyckorna drabbar i hög grad kvinnor och äldre person...
Användningen av cykelhjälm ökar bland både barn och vuxna. NTF:s årliga cykelhjälmsmätning, som bygger på drygt 100 000 observationer, indikerar en ökning av cykelhjälmsanvändandet på tio procenten...
Skolstartstider i hela landet! Att kunna transportera sig till och från skolan säkert och på egen hand är viktigt för barnens utveckling och städernas hållbarhetsmål. Men hur säkert är det egentlig...
Sommaren, och i synnerhet perioden juli - september, innebär högsäsong för de allvarliga olyckorna i trafiken. Baserat på olycksdata för de senaste tio åren ökar dödligheten med 35 procent och anta...
En elrullstol eller elskoter är ett fantastiskt hjälpmedel som ger personer med begränsad rörlighet en återvunnen frihet och möjlighet till större delaktighet i samhället. Mellan 2007 och 2016 tred...
Medelhastigheten på kommunala gator har minskat, men förarna behöver fortfarande bli bättre på att hålla hastigheterna, framför allt på gator med hastighetsgräns 40 km/tim. Det visar den årliga tät...
Här visas de senaste 7 dagarnas artiklar.
Pro Pensionaren, ons 29 mar 2023
Av de runt 20 deltagarna var de flesta kvinnor, något Pelle Svensson tror beror på att många är osäkra på bilkörning eftersom det oftast är deras män som sitter bakom ratten. – De flesta kvinnorna körde inte så ofta och en regel vi kom fram till var att man måste köra varannan gång, säger Pelle Svensson. Som underlag användes ett studiematerial utvecklat av Nationella trafiksäkerhetsförbundet, NTF. Lars-Eric Abrahamsson är organisationens verksamhetsledare i Gävleborg. Även han håller då och då kurser med pensionärsföreningar runtom i länet där vikten av att män och kvinnor delar på körandet också är ett viktigt budskap. Den vanligaste frågan vid dessa kurser är annars hur långt upp i åldern man kan fortsätta köra bil. Svaret som Lars-Eric Abrahamsson ger är att hög ålder inte utgör något hinder i sig.
Helsingborgs Dagblad, lör 25 mar 2023
Vad gäller motorfordon handlar den ökade säkerheten för dem om att man har byggt säkrare vägar och säkrare bilar, säger Rickard Cosini. – En annan del som är viktig för både gående och cyklande är det kommunala vägunderhållet. Den absolut vanligaste olyckan för gående är att man snubblar eller halkar. Läs mer: Fakta Så kan kommuner öka säkerheten Några av de viktigaste åtgärderna en kommun kan göra i staden är dessa, enligt NTF: 1. Genomföra en hastighetsöversyn och verka för att få ner fordonens hastighet. 2. Hastighetssäkra gång- och cykelpassager. 3. Verka för att separera fordonstyperna, vägbana för motortrafik, separerade gång- och cykelbanor. 4. Erbjuda god vägstandard för både motorfordon och andra trafikanter oavsett årstid. 5. Få ner antalet resor som sker med motorfordon genom att till exempel jobba med säkra skolvägar för barnen så att föräldrar inte skjutsar i onödan.
Bild: Anders Malmberg Andra exempel på gator där flera olyckor skett är Eriksgatan och Föreningsgatan. – Vad jag vet så har vi inte gjort några speciella åtgärder där. Särskilt negativ är T-korsningen mellan just dessa gator. Överhuvudtaget är T-korsningar aldrig särskilt bra, säger Berne Johansson. Att få ner hastigheterna och säkra övergångarna för gående och cyklister är de enskilt viktigaste åtgärderna en kommun kan vidta. Det anser Rickard Cosini, kommunikationsansvarig på NTF, Nationella trafiksäkerhetsförbundet. Runt om i landet görs vägarna säkrare för bilister, det vidtas inte lika åtgärder för cyklister och gående i samma utsträckning. Det säger Rickard Cosini, kommunikationsansvarig på NTF. Bild: Jonna Thomasson – Hastigheten är ofta helt avgörande. Risken för allvarliga skador är betydligt högre vid hastigheter på 50 kilometer i timmen jämfört med 30, säger han. – Med det sagt så vet vi också att ju lägre hastighet, desto sämre är efterlevnaden. Det är med andra ord svårt att få bilister att köra så sakta som hastighetsskyltarna visar. – Men återigen, det är viktigt med låga hastigheter.
Lundströms Bokradio, lör 25 mar 2023
Och kvinnan gnolar och lägger upp det nyskuna brödet på ett blått fat. Det far ingen skugga över köket men ändå står mannen som ska döda barnet vid en röd bensinpump i den första byn. Det är en lycklig man som tittar in i en kamera och i glaset ser han en liten blå bil och bredvid bilen en ung flicka som skrattar. Han skrev den på uppdrag av NTF för att öka trafiksäkerheten. De hade väntat sig en krönika eller ett kosseri eller någonting och som vanligt hade han problem att komma igång med det här uppdraget och kände lite motvilja mot det. Men till slut skrev han någonting och så blev det en novell. NTF var inte riktigt vad vi hade väntat oss men de satsade på det i alla fall och den trycktes i kvällstidningarna och i dagstidningarna och blev en omedelbar succé. Snart gjordes det en film också. Man brukar säga att folk lät bilen stå efter biobesöket. Tiden läker inte ett dödat barns sår och den läker mycket dåligt smärtan hos en mor som glömt att köpa socker och skickat sitt barn över vägen för att låna.
Och kvinnan gnolar och lägger upp det nyskuna brödet på ett blått fat. Det far ingen skugga över köket men ändå står mannen som ska döda barnet vid en röd bensinpump i den första byn. Det är en lycklig man som tittar in i en kamera och i glaset ser han en liten blå bil och bredvid bilen en ung flicka som skrattar. Han skrev den på uppdrag av NTF för att öka trafiksäkerheten. De hade väntat sig en krönika eller ett kosseri eller någonting och som vanligt hade han problem att komma igång med det här uppdraget och kände lite motvilja mot det. Men till slut skrev han någonting och så blev det en novell. NTF var inte riktigt vad vi hade väntat oss men de satsade på det i alla fall och den trycktes i kvällstidningarna och i dagstidningarna och blev en omedelbar succé.
Hallands Nyheter, lör 25 mar 2023
Nu drar den landsomfattande tävlingen igång igen. Det började i blygsam skala, men efter sex år har det utvecklats till ett jättearrangemang. Arrangörerna har samlat en stor tävlingsstab och hyrt in åtta bussar som kommer att köras land och rike runt till 550 platser och 200 skolor innan det blir dags för den stora finalen. Monark Crescent är en av arrangörerna – tillsammans med NTF, MHF och Trafiksäkerhetsverket – så det kommer kanske inte som någon överraskning om vi avslöjar att denna kommer att äga rum i Varberg. Tävlingen har både en teoretisk del och en körteknisk del med utmanande manöverprov, så det är inte bara att gasa. Varbergs välkända ångbogserare, ”Klåback”, har nu till slut gjort sitt i stadens hamn. ”Klåback” byggdes 1919, och tjänstgjorde under sitt dåvarande namn, ”Sprängaren”, som minutläggare, minsvepare, isbrytare och bogserare i farvattnen kring Stockholm.